무애무의 공연예술 콘텐츠화 방안에 관한 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 동방문화대학원대학교 문화와예술콘텐츠연구소
ㆍ수록지정보 : 문화와예술연구 / 23권
ㆍ저자명 : 김철수
ㆍ저자명 : 김철수
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 무애무의 성립과 변천
1. 무애무의 성립
2. 무애무의 변천
Ⅲ. 무애무의 현대적 공연예술 사례
1. 독무 무애무
2. 정재 무애무
3. 무용극
4. 현대적 공연 콘텐츠의 비교분석
Ⅳ. 무애무의 공연예술 창작 방향
Ⅴ. 결론
<참고문헌>
한국어 초록
본 연구는 신라 시대 원효에 의해 만들어진 무애무의 공연 예술 콘텐츠화 방안에 관한 연구이다. 파한집과 삼국유사의 기 록을 통하여 1300년 전부터 전해져 내려온 무애무의 성립에 대 하여 알아보았으며, 신라에서부터 고려와 조선으로의 시대적 상황과 역사의 흐름에 따라 무애무의 형태와 내용이 전승되어 온 과정을 살펴보았다. 그리고 무애무의 현대적 공연예술 사례인 독무, 군무, 무용극 의 세 가지 형태에 대한 것을 조사하고 비교·분석하였다. 또 한, 음악, 무용, 연극, 뮤지컬, 마당놀이 등을 대상으로 한 무애 무의 공연예술 콘텐츠화에 대한 방안을 제시하였다. 무애무의 변천 과정을 라메리(La Meri)가 정리한 민족무용 분류법에 의거하여 그 변화양상을 살펴보면서 원형의 변천에 대한 당위성을 수용하고 무애무의 공연예술 창작 방향을 살펴 보았다. 결과, 신라의 원효가 추었던 무애무는 고려시대와 조선 시대를 거치면서 궁중으로 유입되어 시대적인 상황에 따라 그 원래의 맥이 끊어진 점은 있으나 그 과정에서는 라메리의 분류 법과 같은 과정을 거치면서 변천된 것임을 알 수 있었다. 역사적 가치를 지닌 신라 원효의 무애무는 기록으로 전해져 내려오는 무보(舞譜) 등 자료의 빈곤으로 인하여 완전한 원형 의 복원은 불가능한 상태이므로 현시대에 부응하는 공연예술 콘텐츠화를 위해서는 라메리의 분류법 네째의 ‘창조적인 분리’ 와 다섯째 ‘응용된 기법들’을 적용하여 공연예술 콘텐츠화를 추구할 필요성이 있다. 따라서 전통의 고수라는 고정관념에 얽매 이지 않는다면 음악, 무용, 연극, 뮤지컬, 마당놀이 외에도 표현 방식이 다른 현대무용, 발레 등 다양한 장르의 분야 역시 무애 무를 주제로 하는 콘텐츠화가 가능하다고 본다. 이러한 시각에 서 우리의 전통문화이자 역사인 ‘무애무’는 그 독창적인 면에 있어서 국제화와 세계화에 발맞출 수 있는 긍정적인 소재가 될 수 있음을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 예술인들의 공연 예 술 콘텐츠화에 대한 인식의 재고를 가져오는 계기가 되고자 한 다.영어 초록
This study is a study on how to make performing arts contents of Mooae dance created by Wonhyo in the Silla period. Through the records of Pahanjip and Samguk Yusa, we looked into the establishment of Muaemu, which has been passed down for 1,300 years. and We looked at the process by which the form and content of Muaemu were passed down according to the historical situation and flow of history from Silla to Goryeo and Joseon. In addition, we investigated, compared, and analyzed three types of modern performing arts examples of Muaemu: solo dance, group dance, and dance drama. In addition, a plan for transforming Muaemu into performing arts content for music, dance, plays, musicals, and madangnori was presented. By examining the change process of Muaemu based on the national dance classification organized by La Meri, we accepted the justification for the transformation of the original form and looked into the direction of Muaemu's creation as a performing art. As a result, Muaemu danced by Wonhyo of Silla was introduced into the royal court through the Goryeo and Joseon Dynasties, and although its original vein was lost depending on the circumstances of the times, it changed through the same process as Rameri's classification method. I could see that it had happened. Wonhyo's Muaemu of Silla, which has historical value, cannot be completely restored to its original form due to the lack of materials such as dance records that have been passed down through records. Therefore, in order to transform it into performing arts content suitable for the current era, the fourth of Lameri's classification ' There is a need to pursue the content of performing arts by applying ‘creative separation’ and fifth ‘applied techniques’. Therefore, if one is not bound by the stereotype of being an adherent of tradition, it is possible to create content with the theme of Muaemu in various genres such as modern dance and ballet, which have different expression methods, in addition to music, dance, plays, musicals, and madangnori. From this perspective, we can see that ‘Muaemu’, our traditional culture and history, can be a positive material that can keep pace with internationalization and globalization in terms of its originality. Therefore, this study aims to serve as an opportunity to reconsider artists' perception of performing arts content.참고 자료
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