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서지정보
ㆍ발행기관 : 영남퇴계학연구원
ㆍ수록지정보 : 퇴계학논집 / 19권
ㆍ저자명 : 이동철
ㆍ저자명 : 이동철
목차
1. 들어가면서2. 공자의 동물관
3. 맹자의 동물관
4. 노자의 동물관
5. 장자의 동물관
6. 맺음말
한국어 초록
본 논의의 목적은 고대 중국의 인간동물 관계에 대한 인식을 살펴보는 것이다. 이를 위해 논자는 유가의 공자와 맹자 그리고 도가의 노자와
장자의 동물관에 대해 그들의 저작을 중심으로 검토하였다. 먼저 공자는
선입관과 달리 동물과 밀접한 관계를 지니고 있다. 그의 동물관은 다음
과 같다. 첫째, 생명의 존중이라는 관점에서 동물을 인식하였다. 둘째,
동물의 능력과 필요를 인정하고 있다. 셋째, 인간과 동물을 구별하고 인
간을 중시한다. 넷째, 봉황처럼 신비로운 동물을 인정하면서 자신과 연
결시키고 있다. 다섯째, 교육에서 동식물의 명칭과 특성을 이해하는 것 을 중시하였다.
동물에 대한 맹자의 관점은 그의 철학과 밀접한 관계가 있다. 이는 인
간과 동물의 구분이 맹자 철학의 중요한 출발점이기 때문이다. 먼저 동
물은 다음의 부정적인 측면을 지니고 있다. 첫째, 문명 이전의 혼란한
상태를 상징한다. 둘째, 타락한 정치의 상징이다. 셋째, 기본적 욕구에만
충실한 존재이다. 넷째, 도덕적 타락의 상징이다. 동물의 긍정적 측면은
다음과 같다. 첫째, 보호해야 할 자원이다. 둘째, 이상적 정치를 위한 사
회경제적 복지의 중요한 기반이다. 셋째, 심리적 고려의 대상이다. 넷째,
도덕적 행위의 대상이다. 다섯째, 이상적 정치의 표상이다.
노자의 동물은 다음과 같은 의미를 지닌다. 첫째, 도 혹은 도의 상징
과 연결된다. 둘째, 도의 실현 상태와 관계가 있다. 셋째, 국가와 권력의
상징이기도 하다. 넷째, 도를 깨닫고 덕을 지닌 사람을 상징하기도 한다.
아울러 신화적 동물이 나타나지 않는 점, 여성적인 것을 중시하며 이를
암컷으로 표현하는 점, 사냥에 대한 부정적인 언급도 주목되는 측면이다.
장자는 동물과 가장 밀접한 관계를 지닌 철학자이다. 장자의 동물관은
다음과 같다. 첫째, 이상적 사회는 인간과 동물이 공존하는 세계이다. 둘
째, 인간과 동물은 본질적 가치에서 차이가 없다. 셋째, 동물은 가치의
다양성과 상대성에 대한 상징이다. 넷째, 동물은 진리를 파악하거나 표
현하는 매체가 되기도 한다. 다섯째, 도의 대상이 된다.
이상으로 고대 중국의 철학자 공자, 맹자, 노자, 장자의 동물관은 그들
의 철학과 밀접한 연관이 있음을 확인할 수 있었다. 이제까지 간과되었
던 고대 철학자의 다양한 측면을 이해하였으며, 이를 통해 각자의 철학
에 대한 새로운 파악만이 아니라 상호 관계에 대한 별도의 조망도 가능
할 것이다.
영어 초록
This study aims to understand Human-Animal Relationship(hereinafter HAR) in ancient China. For this purpose, I have
examined texts of Confucius and Mencius for Confucianism, and
Laozi and Zhuangzi for Daoism. We might presume Confucius had
little interest in animals but his view of HAR is noteworthy: first,
his cognition of animals comes from his respect of life; second, he
acknowledges the ability and necessity of animals; third, he hold
humans in esteem through the distinction of them from animals;
fourth, he acknowledges mythical animals and associates them with
himself; and fifth, he emphasizes studying the names and attributes
of plants and animals.
Mencius' HAR needs to be understood in relation with his
philosophy, which differentiate humans from animals. His negative
views on animals are as follows: first, they symbolize
pre-civilization state of chaos; second, they are symbol of corrupt
politics; third, they are only in pursuit of basic instinct; and fourth,
they provide symbol of moral hazard. His positive view of animals
are as follows: first, they are to be protected as resource; second,
they are important ground for social welfare and governing; third,
they are objects of psychological consideration; fourth, they are
objects of moral behavior; and fifth, they represents ideal politics.
Laozi's HAR has the following significance: first, they are
associated with Dao and symbol of Dao; second, they suggest the
state and realization of Dao; third, they are also symbol of state
and power; and fourth, they symbolize a man of enlightenment or virtuous man. It is also observed that mythical animals are not
mentioned, feminine aspects are valued, and hunting is considered
negative.
Zhuangzi is the most important philosopher in terms of HAR,
which are summarized as follows: first, an ideal society is the
world, where humans and animals co-exist; second, humans and
animals are essentially equal beings; third, animals are symbol of
diverse values and relativity; fourth, animals provide a means to
understand truth; and finally, animals are object of Dao.
As discussed above, we may draw a conclusion that ancient
thinkers' HAR are closely related with their philosophy. We could
comprehend ancient thinkers’ new aspects that have been
overlooked so far. It is also possible that we could explore
inter-relationship among ancient thinkers.
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