총체적 언어교육 방법론으로서의 교육연극1)의 이해
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국초등국어교육학회
ㆍ수록지정보 : 한국초등국어교육
ㆍ저자명 : 황정현
ㆍ저자명 : 황정현
목차
1. 들어가는 말2. 교육연극의 인지 과정 이해 현의 다층성
3. 언어 기술로서의 연극
4. 연극의 언어적 총체성과 총체적 언어교육
5 나가는 말
한국어 초록
총체적 언어 교육이 방법이 아니라 철학이라고 하는 것은 총체적 언어는 언어적 기능이나 교과목, 지역사회와 학교의 통합 이상의 것이라는 것을 의미한다.
이것은 언어 그 자체를 다루는 방법에 있는 것이 아니라 언어에 대한 언어 사용차의 지적 태
도에 었다는 것이다. 즉, 언어에 대한 언어 사용자의 지적 태도가 이성과 감각, 몸과 마음, 실제
(actua1ity )와 가정(supposition), 언어(1anguage)와 준언어(맹ra1anguage) 등을 통합적으로 인식
하고 거기에서 총체적 의미를 획득하느냐 하는 것이다. 그런 의미에서 총체적 언어는 하나의 철
학적 인식의 차원에서 다루어져야 할 것이다. 따라서 총체적 언어교육 방법론 개발을 위한 전제
는 총체적 언어 교육의 철학과 상동정(相同性: Homology)을 이루는 학문이 무엇이며, 그 학문
에서 다루는 방법론에 대한 연구가 있어야 할 것이다
본고에서 다루는 교육연극(Drama in Education)은 이러한 총체적 언어교육의 철학을 실질적
으로 구현할 수 있는 이론과 방법론을 내포하고 있다. 그 중요한 내용을 요약하여 제시하면 다
음과같다 i
(1) 교육연극의 인지 과정 (2) 연극에 있어 비언어적 의사소통 기술
(3) 연극에 있어 음성언어 의사소통 기술 (4) 연극에 있어 문자언어 의사소통 기술
(5) 연극적 언어의 총체성과 총체적 언어
영어 초록
When it is said that “whole language 따ts education" is not a method but aphilosophy, it means that whole language is more than linguistic functions or
subjects, or integration of communities and schools. it 머so means that
language-users d e야nd not on how to deal with language itself, but on their
intellectual attitudes toward language. In other words, it lies in whether
language-users' intellectual attitudes are well-equipped enough to acquire the whole
meaning through the integrated understanding of reason and sense, actuality and
supposition, and language and paralanguage. In this sense, whole language must be
d e떠t with in terms of philosophical understanding.
The matter of d eveloping the methods for whole language 따ts, therefore,
presupposes the research on ‘what disciplines form homology with the philosophy
of educating whole language 따ts’ and on the methodology of those disciplines.
“Drama in education". in this 따ticles, involves the the야y and methods by which
we can implement substantially the philosophy of educating whole language 따ts,
vrhich can be summarized as follows:
1) cognitive processes of drama in education,
2) non-verbal communication skills in drama,
3) spoken language-based comrnunication skills in drama,
4) written language-based comrnunication skills in drama,
5) the wholeness of drama language and whole language.