Gadamer 해석학의 관점에서 기존의 교과서관 비판
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육원리학회
ㆍ수록지정보 : 교육원리연구 / 20권 / 1호
ㆍ저자명 : 박진은
ㆍ저자명 : 박진은
목차
Ⅰ. 문제의 제기Ⅱ. 기존 교과서관의 두 가지 경향
Ⅲ. Gadamer의 해석학의 주요 특징
Ⅳ. 기존 교과서관의 비판적 검토
Ⅴ. 맺는 말
참 고 문 헌
한국어 초록
본 연구는 교과서가 갖는 권위에 철학적으로 의심하고 물음을 제기하는 방법을 통해 교과서에 대한 새로운 관점을 제시하고자 한다. 본 연구에서는 기존의 지배적인 교과서관을 크게
두 가지로 나누어 제시한다. 첫째, 교과서는 확고한 권위를 갖는 합법적 텍스트이다. 둘째, 교
과서는 해당 학문에 정통한 저자가 소유하고 있는 지식을 부호화한 결과물이다. 이를 비판하
기 위한 철학적 준거로 Gadamer의 해석학에 주목한다. 그의 관점에서 기존의 교과서관은 텍
스트 해석에 제한을 둔다는 점에서 비판된다. Gadamer의 해석학은 우리가 교과서에 지속적인
해석자가 되어야 함을 시사해 준다. 그간 우리는 교과서라는 텍스트가 무한한 해석에 개방되
어 있다는 점을 인식해 오지 못했다. 교과서에 대한 새로운 인식은 교과서의 활용 방법과 교
육 참여자들의 역할을 변화시키는 데 일조할 것이다.
영어 초록
This study critically analyzes the absolute belief about school textbooks based on theperspective of Gadamer’s hermeneutics. In the traditional pedagogy, school textbooks have
become a classical subject of research. This study reviews the previous studies on school
textbooks and accounts for two dominant views on them. First, textbook-authoritarianism
implies that school textbooks contain absolute authority as foundation. Second, author-centrism
is a notion that school textbooks reflect textbook authors' knowledge structure which is
regarded to have intellectual superiority.
From Gadamer's perspective, interpretation is always open and allows for flexible
communication. In contrast, textbook-authoritarianism seems to limit interpretation and
make it inflexible. Thus, this view results in impeding communication in various educational
situations. Gadamer also argues that human beings do not possess the complete Truth due
to their finitude. Accordingly, considering that textbook authors are human beings with
finitude, the contents of school textbooks cannot be considered absolute Truth. At the
same time, interpretation of school textbooks cannot be limited to authors' intention.
In conclusion, this study suggests that Gadamer's hermeneutics provides a new point
of view on school textbooks. School textbooks must not be considered an integration of
standard knowledge, but the subject of interpretation. This would develop the use of
school textbooks and classroom instruction into a different direction.