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서지정보
ㆍ발행기관 : 영성과 사회복지학회
ㆍ수록지정보 : 영성과 사회복지 / 1권 / 2호
ㆍ저자명 : 조효남
ㆍ저자명 : 조효남
목차
Ⅰ. 들어가는 말Ⅱ. 영성과 영적성장
Ⅲ. 전통지혜의 전일적 세계관과 영성
Ⅳ. 통합이론과 통합적 영성
Ⅴ. 현대적 의미의 영성: 참종교성과 신영성
Ⅵ. 21세기 영성에 대한 상보적?통전적 관점
Ⅶ. 나가는 말
참고 문헌
한국어 초록
오늘날과 같은 탈포스트모던 통합시대의 다종교, 다문화 사회에서 사회복지가 특정종교를 중심으로 영성에 대해 편협한 시각을 갖는 경우 사회복지 실천 현장에서의 사회복지사의 영성적 게입
과 클라이언트의 영성적 욕구를 충족시키거나 변화시킬 수 없고 오히려 양 주체간에 상당한 정서
적 심리적 갈등만 초래하기 쉽다. 따라서, 영성에 대한 종래의 특정 종교중심의 경직화 되거나 좁
은 시각의 이해나 인식을 벗어나 인간의 보편적 영성으로서 영성에 대한 현대의 모든 시각과 조망
을 통합하는 통합적 영성, 특히 현대적 영성, ‘신영성’의 창발이 매우 중요하다. 이러한 맥락에서
본 논문에서는 종래의 인식이나 조망을 넘어서는 보편적 글로벌 영성으로서 인습적 전통종교, 탈종
교, 세계종교, 초종교의 통합영성 인식뿐만아니라 무종교인?무신론자?과학주의자?유물론자의 무종
교적, 반종교적 영성인식도 모두 포괄하는 통합적 영성을 오늘날 대표적 통합이론가인 윌버 Ken
Wilber의 AQAL 통합 패러다임의 틀속에 들어오게 하면서도 윌버의 비전논리 시각을 넘어서는 보
다 더 포괄적이고 통합적인 ‘통전적(holistic - integral)’ 영성에 대한 개념과 비전을 제시하였다. 나
아가 전통지혜의 영속종교적이고 세계종교적?초종교적 영성과 현대의 자연신학적, 신과학적, 양자
과학적 영성을 온우주와 생명세계와 인간에 대한 통전적 ‘三元一體’의 영속철학 원리에서 모두 아
우르는 새시대, 신인류의 신영성의 창발에 대해 논의하였다.
영어 초록
In the post-postmodern age of these days, in case the social welfare is biasedtoward a narrow-minded perspective on spirituality of a particular religion, it is
more likely to be unable to satisfy or change a spiritual desire of social workers
and clients as well. On the contrary, it may cause some serious emotional and
psychological conflicts between the both parties. Accordingly, it may be very
important to aware that an integral spirituality, in particular, 'modern spirituality or
new spirituality', that integrate all the visions and perspectives on spirituality, may
emerge fom universal humanity by getting out of the rigid and narrow-minded
understanding or recognition of spirituality for a particular religion. In this
context, it is suggested in the paper that a new vision of holistic-integral
spirituality may be emrged as a universal and global spirituality beyond the
traditional understandings or perspetives that incorporate not only those ranging
from conventional/traditional religion to post-conventional/modern religion to
world religion to transcendental religion, but also those covering all the
perspectives of non-believer, atheist, scientismic scientist and materialist, which
bring all those perspectives into the AQAL framework of Ken Wilber, one of
the great leading scholars in integral theories and thoughts of these days, but
even with more embracive integral thought beyond Ken Wilber's vision-logic
perspective. Moreover, in the paper, the emegence of new spirituality for new
humanity in the new age, which incorporates all the perspectives on spirituality
out of the traditional wisdom of perennial religion with nature-mysticism, new
science and quantum science, based on the principle of the Unity of
Tri-units(Trinity)of Kosmos and the worlds of all sentient beings and
human-being.