박물관 문화유물과 현대미술의 상관관계에 관한 연구
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국조형교육학회
ㆍ수록지정보 : 조형교육 / 30권
ㆍ저자명 : 김영길
ㆍ저자명 : 김영길
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 박물관 문화유물의 해석적 접근
1. 오브제로서의 박물관 유물
2. 오브제의 미술사적 고찰
3. 해석적 측면의 박물관 오브제
Ⅲ. 박물관 문화유물과 현대미술의 상관관계
1. 박물관 디스플레이와 현대미술의 상관관계
2. 고고학적 절차와 현대미술의 상관관계
3. 박물관에 대한 현대미술의 도전적 개입
Ⅳ. 결론
※ 참고문헌
※ ABSTRACT
한국어 초록
박물관 문화유물(artifact)이 갖는 독자성과 개별적 중요성(significance)은 미술의 영역에서 관람자에게 무한한 상상력과 예술적 영감을 제공한다. 박물관 유물을 통한 다양한 미적체험은 예술가들의 동기부여와 창작력에 자극을 가함으로써 ‘박물관학적 미술경향(Museological art tendency)’이라고 일컫는 일련의 미술경향을 파생시켰다. 박물관학적 미술경향은 제임스 퍼트남(James Putnam, 2001: 7)이 그의 책 ‘예술과 문화유물: 매개체로서의 박물관(Art and Artifact: Museum as Medium)’에서 사용한 용어로서(“I have set out here to show an emerging Museological tendency in art which is matched by the use of the traditional museum as a site for artists' interventions”), “박물관 문화유물에 대한 미적체험을 통해 작가들이 각자 박물관을 해석하는 과정에서 생성되는 제반 미술경향”을 지칭한다(김영길, 2006: 368).영어 초록
This study purposes to analyse the correlation between museum artifact andcontemporary art considering the Museological art tendency which is matched by
the use of the traditional museum as a site for artists' intervention. The principles
followed by museums for ordering their collections have had a strong aesthetic
and conceptual influence on contemporary art practice. The establishment of
system of organization is as instinctive to human nature as is the accumulation
and collecting, and artists frequently imitate the institutional practice of creating
inventories and archives as part of a working process. In the using systems of
classification, display, archiving and storage, artists have been able to apply
Museological methods to both the production and the presentation of their work.
In the base of ontological meaning, museum has inevitably correlated with
art history. The metamorphic character of museum artifacts has influenced upon
the many artists, who are involved in the Museological art tendency as medium to
represent their own idea. Through the aesthetic experience and the epistemological
approach to museum, the Museological art tendency derives from the reinterpretation
of museum artifact in its own way.
In this sense, this research concentrates on the following issues: First, for the
hermeneutic approach to the museum artifact, this research is attempting to analyse
art history within the realm of object art, and to examine the relationship between
artistic object and museum artifact. Second, this study is trying to analyse the
interaction of museum artifact with the contemporary art. Lastly, this paper is to
evolve the prospective tendency for the Museological aesthetics.
참고 자료
없음"조형교육"의 다른 논문
- 문화, 정체성, 그리고 전통미술문화교육26페이지
- 질적연구를 통해 본 초등예비교사들의 현대미술에 대한 인식25페이지
- 박물관?미술관 학예사 자격제도 운영현황을 통한 문제점 연구30페이지
- 학문적 통섭에 기초한 대학 미술이론 교육과정개발23페이지
- 온라인 예술통합교육에서 유희적 측면의 활용 가능성24페이지
- 동양화의 ‘사신(寫神)’개념 변천에 대한 연구20페이지
- 비판적 사고력 중심 미술감상비평활동이 고등학교 2학년 학생의 글쓰기와 감상능력에 미치는 영향35페이지
- 시각문화의 관계해석을 통한 미술 비평교육 필요와 모색22페이지
- 노인 미술교육 프로그램 개발 연구35페이지
- 문화예술교육에서 미술교육의 역할20페이지